Vanaf december 2013 ben ik verbonden geweest aan de Rijksuniversiteit Groningen en in september 2014 ben ik gestart met een promotie-onderzoek. Op 19 mei 2022 ben ik gepromoveerd. Mijn promotor was prof. dr. Paul van Geert en mijn co-promotor dr. Henderien Steenbeek. Het betrof een pluralistische casusstudie naar de werkwereld van ontwikkelcoaches.
Van maart 2009 tot en met september 2011 was ik als onderzoeker verbonden aan het Lectoraat Spel van de Hogeschool Utrecht, met als onderzoeksthema: ‘Spel en Leervermogen’. Ik werkte hierbij samen met de Rijksuniversiteit Groningen, vakgroep Ontwikkelingspsychologie. Mijn onderzoeksresultaten heb ik beschreven in een aantal publicaties en gepresenteerd op diverse internationale wetenschappelijke congressen.
Van 2002 – 2005 werkte ik voor het onderzoeksbureau STAB. Dit bureau voerde exemplarisch handelingsonderzoeken uit. Ik was onder meer betrokken bij het onderzoek ‘Ontwikkeling in beeld’. Tijdens dit meerjarige project is een kwaliteitssysteem voor ‘Trajecten op maat’ in de beroepspraktijkvorming ontwikkeld. Dit in opdracht van de OVDB en Stag Rijnstreek. De hieruit voortgekomen publicaties vindt u op de publicatiepagina van deze website.
Symposia en papers
Van Loo, F. (2022). De werkwereld van ontwikkelcoaches, een pluralistische casusstudie. Utrecht: Eburon
Van Loo, F. & Van Doorn, E. (2015). Psychology Positive. Dynamic interaction patterns between an educational professioanl and a child. Interaction patterns leading to learning- and developmental gains. Presentatie over mijn promotie-onderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van Stichting Mark & Centre Balou bij de universiteit van Lumbumbashi, Congo, Lumbumbashi, February 23, 2015.
Van Loo, F. & Van der Aalsvoort, G.M. (2011). Meaningful interaction patterns during the training phase of a learning potential test. Paper presented at the International Conference of the IACEP, Conference Theme Educate the Mind: Mind the Education, Boston, July 10-14, 2011
Van Loo, F. & Van der Aalsvoort, G.M. (2010). Interaction patterns leading to learning gains: How to measure and how to interpret? Paper presented at the Biennial Meeting of EARLI SIG 15 Special Educational Needs, Conference Theme Learning, Teaching and Diversity, Frankfurt am Main, September 6-7, 2010
Van Loo, F. & Van der Aalsvoort, G.M. (2010). Are effective dynamic interaction patterns related to learning gains? Paper presented at the EARLI SIG 10 (Social interaction in learning and instruction) & SIG 21 (Learning and Teaching in Culturally Diverse Settings), Conference theme Moving through cultures of learning, Utrecht, September 2-3, 2010
Van Loo, F. & Van der Aalsvoort, G. M. (2009). The relationship between type of trainer and learning gain in the subtest Classification of the Application of Cognitive Functions Scales. Paper presented at the 12th International Conference of the IACEP, Osnabruck, July 20-23, 2009
Zie ook publicaties
Wetenschappelijk netwerk
Ik ben lid van The International Association for Cognitive Education and Psychology (IACEP) en van The European Network on Psychoeducational Assessment, Intervention and Rehabilitation (ENPAIR).